Webshop beginnen: Alles wat je moet weten op een rij
Je wilt producten gaan verkopen en deze aanbieden via het web! Je bent van plan een eigen webshop te beginnen? Goed idee! Maar heb je over alles al eens nagedacht? Heb je reeds een concept? Vulpo bundelt eventjes wat je moet weten en doen om je eigen webshop te beginnen.
Het product
De belangrijkste stap is natuurlijk weten wat je wil gaan aanbieden. Als je reeds producten in gedachten hebt is deze stap natuurlijk al veel gemakkelijker. Maar ook al heb je reeds producten in gedachten of twijfel je nog, toch hou je best rekening met volgende vragen.
Wat is reeds het huidige aanbod op de markt?
Op het wereldwijde web kan je reeds duizenden producten vinden en aankopen. Maar wat is het huidige aanbod van uw producten? Is deze beperkt in mijn regio?
Wat is de oplossing dat ik wil brengen?
Het beste recept voor het verkopen van producten, is welke oplossingen je wilt brengen. Deze kan perfect worden gekoppeld met een unieke service, of een meer gedetailleerde kijk. Denk na in wat jouw product zich onderscheidt van de anderen.
Welke uitdagingen kom je tegen?
Welke concurrentie ga je aan? Is jouw product reeds uniek? In beide gevallen ga je de uitdagingen aan die deze met zicht meebrengt. Denk goed na of je wel zin hebt om deze te trotseren
Heb ik de juiste kennis en interesse over het product?
De klant zal ervan uitgaan dat je veel kennis hebt over het product en je zult op de hoogte moeten blijven van de huidige ontwikkelingen. Als het product je persoonlijke interesse wekt, zul je zien dat je veel plezier zult hebben op de lange termijn en zal je de klant oprecht goed kunnen helpen.
Heb je reeds een marktonderzoek?
Je hebt een product gekozen en weet in welke markt je actief zult zijn. Om jezelf te kunnen positioneren, heb je kennis nodig van de markt. Daarom hou je best rekening met deze tips: “Wat gebeurt er in de branche? Wie is je doelgroep? Wat doet de (eventuele) concurrentie? Doe een SWOT-analyse!”.
Naamgeving & identiteit
Een product- & bedrijfsnaam moet herkenbaar zijn, het moet blijven hangen en het maakt direct duidelijk wat je te bieden hebt. Bij een fysieke winkel hou je onder andere rekening met de ligging. Maar voor jouw webshop is een domeinnaam het hoofd adres. Het beste is om je product- en/of bedrijfsnaam ook als domeinnaam te gebruiken. Zo weet een bezoeker op jouw webshop direct dat ze op de juiste plek zijn.
Natuurlijk moet een naamgeving ook een visuele identiteit hebben. Vulpo staat je moeiteloos bij in jouw branding. Jouw identiteit & persoonlijkheid is hierin een belangrijke rol. Vulpo ontwikkelt alle elementen zoals logo’s, baselines, typografie, beeldvorming en nog veel meer … en sleutelt net zo lang tot alles perfect past met een huisstijl die je als gegoten zit.
Wettelijke verplichtingen
Met een eigen webshop ben je dagdagelijkse bezig met de marketing, voorraad, optimalisatie en promotie. Een thema waar je ook rekening mee moet houden, zijn de wettelijke verplichtingen. Je bent natuurlijk helemaal bezig met het opzetten van jouw webshop en kan deze zaken vlug over het hoofd zien. Vulpo overloopt met jou alsook deze zaken om geen ongewenste verrassingen tegen te komen.
Een kleine opsomming waar je zeker rekening moet houden op jouw webshop zijn: “Algemene (verkoop) voorwaarden, Privacy- en cookieverklaring; en een AVG-verwerkersovereenkomst”.
Conclusie
Met Vulpo als partner ben je er klaar voor! Vulpo helpt je van de eerste tot laatste stap verder met de bouw van je webshop. Wij zorgen voor de nodige branding, de juiste tools, veilige shopmogelijkheden, updates, promotie en nog veel meer. Met andere woorden ben je bij Vulpo aan het juiste adres.