Webdesign trends 2021

1 januari 2021
trends

Een nieuw jaar, dus hoogtijd om even te kijken naar de nieuwe trends met grote impact op webdesign.

Het digitale landschap verandert elke dag als gevolg van nieuwe trends en verwachtingen van gebruikers. Sommige ideeën zijn slechts tijdelijke fantasieën, terwijl andere met grote impact hun intrede doen.

Als ondernemer weet u dat uw klanten dagelijks tientallen websites bezoeken op zoek naar oplossingen voor hun uitdagingen.  Het is dan ook van belang uw klant juist op jouw website te kunnen houden, onder meer door een visueel aantrekkelijk beeld te bieden van uw diensten en producten. 

Aandacht trekken door middel van de sterkste en meest recente webdesigns kunnen u dit voordeel bieden en je toelaten je te onderscheiden van de online concullega’s.  VULPO geeft u graag inzage in enkele van de meest belovende webdesign trends, teneinde de zichtbaarheid van uw merk op het wereldwijde web te vergroten.

Dark mode

De meest opmerkelijke trend van 2021 is ongetwijfeld de donkere modus.  Ook apps zoals deze van Instagram en Facebook gebruiken ‘dark mode’.

Elementen vallen niet alleen meer op bij gebruik van een donkere achtergrond, het bespaart ook energie en biedt tegelijkertijd rust aan de ogen.  Dit laatste geldt voornamelijk in een eerder duistere omgeving en voor mensen die de hele dag achter hun scherm zitten. 

Een donkere achtergrond met lichte elementen/beelden geven je website een meer moderne look dankzij een strakke weergave met een hoog contrast.  Door toevoeging van tekst in kleur kan je makkelijk je boodschap benadrukken.

By Rahardi Creative via Dribble

Motion graphics

Visueel gebrachte informatie wordt makkelijker onthouden dan geschreven tekst. Wees bewust dat elke gebruiker dagelijks veel visuele informatie binnenkrijgt, voornamelijk via sociale media.  Een ‘motion graphic’ in je boodschap steken, helpt de aandacht van de gebruiker te trekken.

Vloeiende overgangen, complexe procedures eenvoudig uitleggen, de actie laten bevestigen en positieve of negatieve aanwijzingen geven zijn enkele van de mogelijkheden, die bovendien bij de klant een glimlach teweeg brengen.

Onthoud evenwel dat de voorkeur en het gedag van elke gebruiker verschilt en dat overdrijven met graphics ook niet hoeft. Je bent online actief om een product of een dienst te verkopen, je bent niet op zoek naar artistieke erkenning.

By Alex Gorbunov via Dribble

Glass Morphisme

Deze trend is een aantal jaren geleden al geïntroduceerd door Apple als ‘Frosted Glass’.  Tegenwoordig is dit effect makkelijk na te bootsen in moderne browser en zie je het vaker terugkomen.  

‘Glass Morphisme’-effect bekom je door het vervangen van de achtergrond.  Het creëert een gevoel alsof men door een stuk glas kan kijken.

glass morphisme

By Herdetya Priambodo via Dribble

Grote titels 

Gedurfde, heldere, verzadigde kleuren helpen je merk op te vallen tussen al de andere bedrijven. Ook gedurfde typografie is trendy.  Met zwaar, vetgedrukt lettertype maak je de bezoeker direct bewust van je boodschap.  Vaak wordt dit gecombineerd met een ondertitel of meer informatie in een kleiner lettertype.

Grote en vette titels vallen beter op.  De boodschap wordt sneller gevat en dat houdt de aandacht van de gebruiker directer bij jouw product of dienst, waardoor ze geneigd zijn wat langer op jouw website te speuren naar meer informatie.

Er zijn tal van voorbeelden waarbij grote typografie een cruciale rol speelt.  Het resultaat is altijd fascinerend.

big titles

By Wokine via awwwards

Gebruiksvriendelijkheid

Vandaag is internet niet meer weg te denken uit ons leven. We gebruiken het allemaal dagdagelijks en dus stijgt de behoefte aan gebruiksvriendelijkheid.    Het is belangrijk om bijvoorbeeld goede kleurencombinaties te kiezen voor slechtzienden en ouderen.  Het gebruik van voorlees-knoppen en de mogelijkheid voorzien dat de bezoeker zelf het font kan vergroten zijn handige extra tools. Deze handige extraatjes zijn belangrijk voor de steeds groeiende oudere doelgroep.

Aandacht voor het aan boord houden van gebruikers is, zeker na dit speciale COVID-jaar, van belang nu steeds meer mensen op websites surfen naar oplossingen en hun aankopen online doen via webshops. Ook rust en overzichtelijkheid kan als gevolg hebben dat mensen langer op je website blijven en makkelijker doorklikken tot bij de door jou aangeboden oplossing.

3D Design

Dit is niet nieuw ! Gebruikers zijn al jaren gefascineerd door 3D-creaties, en deze trend zal waarschijnlijk niet vlug verdwijnen. We zijn overtuigd dat illustraties en 3D-vlakken een visueel aantrekkelijker beeld creëren waardoor de gebruiker sneller de volgende stap in zijn zoektocht zet of zelfs tot aankoop overgaat. 

Dankzij de opkomst van AR en VR zullen steeds meer websites en bedrijven 3D-ontwerpen in hun online aanwezigheid opnemen in de vorm van hyper realistische 3D-beelden.  Dit geeft de gebruiker een unieke ervaring waardoor de grens tussen het echte leven en de digitale wereld verlegd wordt.

Om dit allemaal naar behoren te laten werken moet de gebruikersinterface van de website uitzonderlijk goed presteren.  Dit betekent dat een dergelijke web-applicatie goed geoptimaliseerd en snel moet ingeladen worden om het gewenste effect te leveren.   Omgekeerd zal een traag inladende website die niet up-to-date staat gebruikers afschrikken.

3D

By Vitality Studio via Dribble

Levendige kleuren

Kleuren zijn altijd een belangrijk onderdeel geweest van het ontwerpproces. Kleur kan een emotie bij de gebruiker oproepen, en kan helpen om mensen doorheen het ontwerp te navigeren.

Wanneer gebruik gemaakt wordt van levendige kleuren help je de gebruiker op je website te houden, je onderscheidt je van je concullega’s en zorgt ervoor dat de consument juist jouw product visueel memoriseert.   

Kleurrijke creaties blijven prachtig ! Maar overdrijf zeker niet.

By Craftwork Studio via Dribble

Vragen over dit onderwerp of een leuk idee voor een nieuwe website/webshop ? Contacteer ons via info@vulpo.be of bel ons op 09 223 10 09

Be inspired in 2021!