Verbeter je lokale SEO met Google “Mijn Bedrijf”
Wanneer je een bedrijf runt, groot of klein, het blijft belangrijk om voldoende aandacht te schenken aan je SEO of zoekmachine optimalisatie. Door regelmatig aandacht te geven aan zoekmachine optimalisatie ga je hoger scoren in Google.
Een van de elementen in deze SEO optimalisatie is Google Mijn Bedrijven. Google Mijn Bedrijven (Google My Business) is een gratis platform dat je bedrijfsprofiel weergeeft wanneer mensen op Google en Google Maps zoeken. Het zet je bedrijf letterlijk op de kaart van Google Maps, maar neemt je ook mee in de zoekresultaten.
Via een login kan je jouw bedrijfsvermelding volledig beheren. Door Google Mijn bedrijven goed in te vullen, val je beter op, wat op zijn beurt meer bezoekers naar je website leidt.
Hieronder overlopen we waarom Google Mijn Bedrijven zo belangrijk is en hoe je hoger kan scoren in Google.
Is Google My Business belangrijk voor je lokale SEO?
Natuurlijk. Wanneer klanten in de buurt een zoekopdracht uitvoeren, zal Google op basis van hun locatie een kaart tonen. Op deze kaart zal Google er drie uitlichten. Deze drie bedrijven krijgen een grotere zichtbaarheid. Hierdoor is de kans groter dat je als klant op een van deze drie zult klikken. Deze drie genereren natuurlijk het meeste kliks.
Afhankelijk van locatie toont Google andere resultaten. Wanneer ik bijvoorbeeld in Wetteren “fietswinkel” intyp, krijg ik momenteel “sportsbikes wetteren” als eerste in de resultaten te zien. Iemand uit Brussel zal dus andere resultaten zien.
Wil je als bedrijf dus meer gevonden worden is het belangrijk om een plaats op deze lijst te bemachtigen. Dit kan je alleen maar doen door de SEO van je bedrijfsvermelding te verbeteren.
Maar hoe doe je dit? Wel we geven je hieronder een aantal tips om hoger te scoren.
Hoe optimaliseer ik mijn Google My Business?
1. Claim je bedrijfsvermelding op Google
Nog geen bedrijfsvermelding, of is de bedrijfsvermelding niet in je beheer. Dan is het logisch dat je begint met het aanmaken van je bedrijfsvermelding en het opeisen ervan.
Google maakt vaak automatisch een bedrijfsvermelding aan, waarbij niet altijd alle gegevens volledig of up-to-date zijn. Dus door een account aan te maken, kan je deze vermelding claimen en je gegevens zelf beheren.
2. Vul alle contactgegevens in en hou ze up-to-date
Heb je een account, ben je beheerder van je bedrijfsvermelding? Goed.
Nu komt het erop neer om alle essentiële gevens zoals locatie, openingsuren en andere gegevens in te vullen. Vergelijk het met een visitekaartje dat online staat. Het is dus belangrijk alle informatie juist in te vullen. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn. Zo kunnen je openingsuren afwijken op feestdagen, dus vermeld dit. Zorg er ook voor dat de gegevens die je invult zoals telefoonnummer, adres en andere gegevens consistent zijn met je website.
En bovenal, vergeet niet regelmatig je gegevens te controleren en up te daten. Een vermelding die regelmatig geüpdatet wordt met relevante informatie, zal beter scoren in Google.
3) Kies de juiste categorie aan
Bij de bedrijfsvermelding laat Google je toe om een categorie in te vullen. Veel bedrijven vergeten deze aan te duiden. Een gemiste kans, want de juiste categorie levert je meer klanten op. Google gebruikt namelijk deze categorie om suggesties te doen
Wanneer bedrijven hun bedrijfsvermelding op Google invullen, dan vergeten ze wel vaker om een categorie aan te duiden. Nochtans kan de juiste categorie je meer klanten opleveren, aangezien Google dit gebruikt om suggesties te doen wanneer mensen naar een bepaalde zaak op zoek zijn.
Voor sommige bedrijven is het natuurlijk makkelijker om een categorie aan te duiden dan voor anderen. Je kan in dat geval wel meerdere categorieën aanduiden, maar toch is het belangrijk om hier niet in te overdrijven. Focus je op één hoofdcategorie en probeer zo specifiek mogelijk te blijven.
Zo heb je bijvoorbeeld een grotere kans om hoog te scoren met ‘verse groentewinkel’ dan met ‘supermarkt’ of ‘winkel’. Of met ‘burgerrestaurant’ of ‘pannenkoekenhuisje’ in plaats van ‘eetgelegenheid’. Wees zo specifiek mogelijk over de producten of diensten die je aanbiedt. Want hoe specifieker, hoe minder concurrentie en hoe groter de kans dat mensen daadwerkelijk naar jou op zoek zijn.
4) Kies de juiste foto’s
Foto’s zijn het uithangbord van je bedrijf. Niet alleen trekken ze de aandacht van surfers, ze geven ook heel wat informatie weer over je zaak. Bovendien zal Google een bedrijfsvermelding met foto’s als relevanter beschouwen en hoger laten scoren in de zoekresultaten.
Voor een goed effect op je SEO, zou je toch een 4 à 5 foto’s moeten toevoegen. Dus foto’s toevoegen is zeer belangrijk. Een tip die we hierbij kunnen geven is om niet al je foto’s in één keer toe te voegen. Google houdt van nieuwe content. Foto’s horen hier ook bij.
Heb je geen goede fotos van de binnen- en buitenkant? Weet dat je met de huidige GSM’s al zeer mooie foto’s kunt maken. Een andere optie is om foto’s te laten nemen door een professionele fotograaf. We raden het te sterkst af om stockfoto’s te nemen. Dit komt niet overeen met de realiteit.
De foto’s van de buitenkant zal je klanten helpen de winkel of bedrijf sneller te vinden en te herkennen. Die van de binnenkant geven de bezoekers al een idee van hoe de winkel eruit ziet. De foto’s van teamleden, producten doen het meestal zeer goed.
5) Vraag naar reviews
Het ontvangen van reviews is belangrijker dan ooit. De positieve reviews zorgen voor meer vertrouwen bij je doelpubliek.
Stel dat je op resaturant wil gaan en je zoekt een italiaans restaurant in buurt. Google geeft je enkele opties, het eerste wat je als bezoeker doet, is kijken naar het aantal sterren, misschien lees je enkele reviews. Wanneer het eerste restaurant slechte reviews heeft ontvangen, zal je rap wegklikken en naar het volgende gaan. Terwijl de positieve reviews je zullen overtuigen om er te gaan eten.
Reviews zorgen dus voor vertrouwen in je zaak, waardoor dat Google je bij de bedrijfsvermeldingen als relevanter zal beschouwen. Je zult dus hoger gaan scoren in de zoekresultaten en meer business doen.
Maar deze reviews komen niet vanzelf, vraag er dus ernaar.
6) Antwoord op reviews
Krijg je positieve reviews van een klant, kan je hem altijd bedanken. Maar wat te doen bij een negatieve review? Probeer correct met deze reviews om te gaan, door ze op een professionele manier te behandelen. Zo zien bezoekers dat je bereid bent om je bedrijf te verbeteren. Het is altijd goed om de discussie via een ander kanaal verder te zetten.
7) Creëer elke week een nieuwe post
Veel bedrijven weten dit niet, maar je kan ook berichten posten via je bedrijfsvermelding. Dit kan nuttig zijn om dit mee te nemen in marketing strategie.
Conclusie
De kracht van Google My Business is zeker niet te onderschatten, spendeer dus genoeg aandacht aan je bedrijfsvermelding op Google. Een bedrijfsvermelding die hoger scoort zorgt voor veel meer zichtbaarheid en gaat je website bezoekers opleveren. Gebruik dus de gegeven tips en wie weet sta je binnen de kortste keren bovenaan in de bedrijfsvermeldingen.
Heb je vragen over een van de bovenstaande zaken, neem gerust contact op.