10 Tips voor een goede e-mailing marketing

4 december 2017
tips marketing

Het einde van het jaar komt steeds dichterbij. Veel ondernemingen nemen van deze gelegenheid gebruik om een e-mailing naar hun contacten uit te sturen met Nieuwjaarswensen. Maar hoe zorg je ervoor dat uw mailing geopend en gelezen wordt?

Aangezien het uitsturen van een e-mailing een snelle en goedkopere manier is om veel contacten te bereiken, wordt er vaak minder aandacht aan besteed. Jammer, want het is een ideaal medium om een conversatie aan te gaan met uw contacten. Daarom geven wij enkele tips om het succes van uw e-mailing marketing te verhogen.

Gebruik Professionele e-mailing marketing tools

Er zijn veel oplossingen op de markt waarmee je  e-mailings kunt maken, maar wij kozen voor Mailchimp. De reden hiervoor is dat Mailchimp je laagdrempelig laat in stappen. Je kan ervoor kiezen om het gratis te gebruiken of om een abonnement te nemen. Het e-mail marketing programma is ook intuïtief te gebruiken. Als je meer over Mailchimp wenst te weten, kan je contact met ons opnemen.

Verhoog het openingspercentage van uw e-mailing

Het openingspercentage van de mailing hangt van van verschillende zaken:

  • Onderwerpregel van de e-mailing. Gebruik een onderwerp dat niet te lang is maar voldoende nieuwsgierigheid opwekt. Zorg ervoor dat je de ontvanger prikkelt.
  • Afzender, dit is het eerste wat en ontvanger ziet en moet dus betrouwbaar overkomen. Dit kan je doen door je bedrijfsnaam te vermelden.
  • De Aflevering. Controleer of je mailing goed afgeleverd worden en niet in de ongewenste mail zijn terecht gekomen.
  • Spamfilter, door het gebruik van sommige woorden activeer je de spamfilter. Vermijd daarom woorden als korting, goedkoop, promoties of gratis.

Door het systematisch toepassen van deze tips zal je mailing al beter scoren en ga je zien dat deze meer geopend wordt.

Design en de inhoud van je e-mailing

Eens je mailing geopend werd wil je dat hij gelezen wordt. In plaats van 1 grote lap tekst te schrijven probeer je best de e-mailing overzichtelijk en scanbaarte houden. Daarom geven we hieronder enkele tips hoe je dit doet.

  • De huisstijl zorgt voor herkenbaarheid en branding, gebruik hem dus consequent in je communicatie.
  • Korte zinnen gebruiken verbeterd de leesbaarheid van je e-mailing. Dit verhoogt de kans dat de ontvanger de email zal uitlezen.
  • Gebruik opsommingen. Dit maakt de tekst bondiger en aangenamer leesbaar.
  • Deel de tekst op in Alinea’s dit breekt de tekst op en maakt de tekst leesbaarder.
  • Accentueer met vet. Kernwoorden vet zetten helpt de ontvanger de tekst te begrijpen.
  • Personaliseer door “Beste Pieter” te zetten in plaats van “Beste”. Pieter zal zich direct aangesproken voelen en verder lezen.

Het gebruik van afbeeldingen  in je e-mailing kan de tekst luchtiger maken en trekt de aandacht van de lezer. Hou wel rekening met de volgende zaken:

  • Gebruik geen te grote afbeeldingen. Grote afbeeldingen maken de e-mailing zwaarder.
  • Veel e-mail clients geven standaard de afbeeldingen niet weer. De ontvanger ziet dan in eerste instantie een wit vlak met een rood kruisje erin. Geef dus alle afbeeldingen een omschrijving of alt tags mee
  • Een andere optie is om de afbeelding een pakkende omschrijving te geven zodat de ontvanger getriggerd wordt om de afbeelding te bekijken.

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel over de mogelijkheden van E-mailmarketing? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder!

Nog geen account voor mailchimp, maak hier een aan.